Skip to Content

Според най-новото проучване на Mastercard в Европа Еxperience Economy, все повече потребители предпочитат да инвестират средствата си в изживявания, вместо във вещи. 9 от 10 (или 88%) от запитаните са заделили средства, колкото през 2023 г. или дори повече, за да посетят специални събития в сферата на кулинарията, спорта, музиката или киното. Над половината – 55% - планират да похарчат повече за изживявания, в сравнение с преди, а 78% споделят, че правят това с убеденост, че си заслужава. Средно 35% от запитаните българи намират, че концерт на любимата им банда или посещение в световен ресторант има огромен ефект върху целия им живот.

"Всичко това се случва в изумително красиви пространства и поражда спомени за цял живот. Това е и концепцията на Мastercard за “безценно“: ние даваме възможност на хората да изживеят своята страст, заедно с близките си хора – всеки ден, навсякъде. Предлагаме безброй безценни преживявания в над 30 държави на нашата платформа priceless.com.” казва Раджа Раджаманар, Главен глобален медниджър на Mastercard за маркетинг и комуникации.

За контекст – харченето за стоки и вещи е запазило предишните си нива. Категориите, в които хората харчат най-много са туризъм и пътешествия, кулинарни изживявания в ресторанти и на специални фестивали, приключения на открито, концерти, кино фестивали и почивки в уелнес категорията – по правило - в компания или семейно по повод.

 

  • 63% oт българите планират да харчат за пътешествия през ваканциите си, като 5 от 10 биха пътували до друга държава, за събитие в сферата на техния интерес
  • 39% oт българските респонденти ще посетят концерт или музикален фестивал през 2024 г.
  • Средно 34% планират да се занимават със спорт и отдух на открито или в спа центрове и потвърждават, че предпочитат да споделят тази изживявания с близки и трупат обогатяващи спомени за цял живот
  • 29% ще се включат в кулинарни изживявания – специални вечери с гост-готвачи, винени дегустации, готварски курсове и др.
  • За първи път наблюдаваме и готовност за включване в доброволчески акции като желано общностно изживяване – 21% биха посветили времето си на тези събития
  • 58% българи намират за най-важна възможността да запазят мига на снимка или видео, а 41% си пазят за спомен билет и мърчандайз

В България от над 5 години Mastercard подкрепя водещите фестивали и концерти на музикалната сцена през портфолиото на Fest Team, A to Jazz, Midalidare Rock и подпомага повишаването на пристижа на българската кулинарна сцена с редица гурме събития и платформи за развитие на малкия бизнес в сферата на храненето. 

 

Цяла година потребителите на Mastercard празнуват споделените моменти на трапезата като Mastercard Ден с 10% кешбек от покупката на храна и напитки на всяко 1-во число на нов месец, след регистрация на www.priceless.com/den

 

* В проучването на нагласите на потребителите за покупка на изживяване в различна сфера на интерес от 2024 Experience Economy, Mastercard включи 16,141 потребители от 20 държави.